Mora IK lanserar manifest
Publicerad: 2020-02-24
Mora IK
–Vi vill visa omvärlden vad Mora IK står för. Och det är väldigt mycket mer än vårt herrlag i HockeyAllsvenskan. Mora IK gör massor av bra saker som få känner till. Det säger Peter Hermodsson, klubbdirektör för Mora IK. Därför presenterar klubben idag ett manifest, som tydliggör Mora IKs kultur och värderingar.

Mora IK har det senaste året jobbat med att ta fram ett manifest, som speglar klubbens värderingar och verksamhet. –Vi har tagit hjälp av professionella kommunikatörer, som har gjort detta utan att ta betalt eftersom de har sina rötter i Mora och brinner för sin hembygd. De har träffat både ledningen, personalen, styrelsen och MIKs supportrar samt hållit flera workshops. Och resultatet av deras arbete är det här manifestet, säger Peter Hermodsson.

Manifestet kommer att utgöra grunden för hur Mora IK arbetar i framtiden – både kommunikativt och rent praktiskt i verksamheten. Här beskrivs Mora IK som ”en klubb som konsekvent, långsiktigt och med hög integritet engagerar en hel bygd”.

–Vi är väldigt stolta över vår klubb och våra traditioner. Och det framgår tydligt av manifestet, som alla i klubben har ställt sig bakom, säger Peter Hermodsson.

Ett annat syfte med manifestet är att särskilja Mora IK från andra klubbar. –Det finns en tendens att föreningar sneglar på de som är mest framgångsrika och försöker göra samma sak. Men vi tror det är fel väg att gå. Varje klubb har unika egenskaper och vi vill lyfta fram det som verkligen är Mora IK.

Manifestet kommer att kommuniceras i klubbens samtliga kanaler inklusive en omfångsrik engångstidning, som distribueras till drygt 60 000 hushåll i Dalarna. –Det krävdes en hel tidning för att berätta om alla bra saker den här klubben gör. Så då fick det bli en tidning, säger Peter Hermodsson.

> Manifestet i sin helhet finns att läsa här

> Tidningen i sin helhet finns att läsa här

Kenny Åström