Peter Hermodsson inför seriepremiären
Publicerad: 2019-08-26
Mora IK
I början av april ändrades förutsättningarna radikalt för Mora IK och för klubbdirektör Peter Hermodsson. A-laget åkte ur SHL, vilket innebar att intäkterna minskade och att spelarkontrakten inte längre gällde. Och då har vi inte ens berört de känslomässiga aspekterna. Men idag, med en knapp månad kvar till seriepremiären, är Peter full av tillförsikt.

–Det var en tuff vår. Allt arbete avstannade i princip. Och då tänker jag inte i första hand på det sportsliga, utan på allt jobb som sker bakom kulisserna: organisation, försäljning, marknadsföring med mera. Vi fick ju lov att anpassa kostymen till allsvenskan, vilket innebar att vi fick omorganisera hela kansliet. Det har tagit sin tid, men nu är alla bitar på plats och alla vi som jobbar för klubben känner att vi har fått en nystart.

Parallellt med det organisatoriska har Peter och hans kollegor jobbat för att få ihop en så stark trupp som möjligt inför seriepremiären.

–Vi har lyckats behålla åtta spelare från fjolårets SHL-trupp. De utgör en bra stomme och vi ligger bra till tidsmässigt. Vi ska komma ihåg att allt är nytt – både spelare, tränare och den egna organisationen. Så det är viktigt att ha tålamod.

Betyder det att truppen är klar nu?

–Ja, vi är nöjda med truppen och hoppas att några av våra tryouter kommer att spela till sig en plats. Sedan får vi se senare i höst vad som händer – om det dyker upp någon spetsspelare eller om någon blir skadad så att vi behöver komplettera.

Allt är nytt, säger du. Har ni trots detta lyckats få ihop en homogen grupp?

–Ja, hela truppen och alla ledare åkte till Belfast i fem dagar förra helgen. Och det var oerhört nyttigt. Inte bara för att vi fick spela hockey mot kvalificerat motstånd – Belfast Giants är ju regerande brittiska mästare och spelar i CHL i höst – utan också det sociala. Så när vi blev inbjudna av Belfast Giants tackade vi ja direkt.

Vad gjorde ni i Belfast förutom att träna och spela hockey?

–Nordirland har en spännande historia – bara det faktum att vi bodde i det som tidigare var arkitektkontoret där Titanic ritades säger en hel del. Så spelarna hade en del egen tid där de fick upptäcka andra saker än bara nya spelsystem. Det är lätt att det blir FÖR mycket hockeysnack i ett så här ambitiöst gäng, och de gemensamma upplevelserna utanför arenan har bidragit mycket till att svetsa samman det här gänget.

Det har ju pratats mycket på stan om att Mora IK ska lämna allsvenskan och istället söka medlemskap i den brittiska ligan. Ligger det någon sanning bakom det ryktet?

–Jo, vi hade långt gångna förhandlingar med engelsmännen, men Brexit ställer tyvärr till det för oss. Så vi kommer att spela mot Timrå, AIK och Björklöven även i år. Naturligtvis hittar han på. Men till skillnad från de flesta andra idrottsledare – som ofta är medietränade på gränsen till självutplåning – vågar Peter Hermodsson både skämta och sticka ut hakan. Något som förstås innebär att man ibland riskerar att hamna i onåd.

–Integritet är oerhört viktigt för både mig och Mora IK. Vi har alltid stått för våra värderingar oavsett vilken division vi spelar i, till exempel när det gäller villkoren för upp- och nedflyttning. Jag törs också påstå att Mora IK har haft en avgörande roll i arbetet med att slopa kravet på antalet sittplatser i SHL-godkända arenor.

Oavsett ligans krav finns det sedan länge önskemål om en ny multiarena i Mora. Det är dock ingen fråga som Mora IK driver.

–Mora behöver en evenemangsarena, inte en ny ishall. Vi såg exempel på detta i Belfast, där de hade 155 evenemang om året i sin fantastiskt fina arena. Och i Mora finns det flera klubbar och andra funktioner som skulle få ett stort lyft med en ny arena, men den frågan ligger hos våra politiker. Däremot är en träningshall en prioriterad fråga hos Mora IK.

–Det arbetet framskrider enligt plan. Just nu ligger ritningar och offerter på byggnadsnämnden för godkännande. Och vi har som mål att en fast träningsanläggning på Prästholmen ska vara färdig om ett år.

Vad kan vi då förvänta oss från Mora IK den närmaste tiden, förutom det rent sportsliga?

–Den stora utmaningen är att hitta fler intäkter. En del sponsorer föll ju ifrån när vi åkte ur SHL medan andra har förnyat sitt sponsorskap. Och för att långsiktigt kunna bygga ett stabilt elitlag behöver vi få in ytterligare några stora sponsorer. Som en del i det arbetet har klubben tagit fram ett manifest, som tydligare ska profilera Mora IK. Manifestet har tagits fram i samarbete med de professionella kommunikatörerna Anna Romson och Krister Insulander, som har gjort det arbetet helt ideellt.

–De har varit en fantastisk hjälp, och nu under hösten kommer de att hjälpa oss ta fram en kommunikations- och aktivitetsplan för hela klubben. Allt för att kunna visa både supportrar, sponsorer och media vad Mora IK står för.

I arbetet framöver vill klubben involvera supportrarna i större utsträckning än tidigare. Bland annat höll man en stor workshop i maj, dit alla var inbjudna.

–Det är lätt att prata om hur viktiga supportrarna är, men om man inte visar det blir det bara tomma ord. Därför var det oerhört värdefullt att få in alla tankar och idéer under workshopen – det dök upp många saker som vi på kansliet kanske inte alltid har tänkt på. Supportrarna ÄR ju faktiskt Mora IK – om vi inte har dem med oss skulle vi inte heller kunna ha ett framgångsrikt A-lag. Så jag hoppas att de köper säsongskort även i år och fortsätter stötta laget.

Fotnot: Peter Hermodsson har mejlat ut anteckningarna från workshopen till alla som var där. Några e-postadresser saknades dock, så om du deltog och inte fått återkoppling: skicka ett mejl till [email protected]

Mora IK