Smidjegrav Arena blir digital världsnyhet

Publicerad: 2022-01-25
Mora IK
Tillsammans med internationella och nationella partners har Mora IK fått chansen att bli demoarena för framtidens sätt att njuta av live-hockey!

Mora IK har fått möjligheten att bli en del av en världsunik satsning på en digital plattform som ska omdefiniera inte bara Mora IK:s och Smidjegrav arenas framtid utan hela sportvärldens. Utvecklingen av plattformen är i full gång i samarbete med flera parter som erbjuder den snabbaste tekniken i världen: Advania står för design, införande och förvaltning av det intelligenta nätverket och de platsbaserade tjänsterna som baseras på nätverksleverantören Arubas världsledande teknik. Denna teknik möjliggör en bredd av tjänster och erbjudanden som vidareutvecklas och fördjupas i appen “Mora IK Onsite Arena” som är framtagen av Falun-baserade Onsite Sport. Partnerna jobbar nu tätt ihop med supportrarna och sponsorerna i fokus:

–Just nu är det ett ganska splittrat community inom sporten, med supportrar som är utspridda på flera olika ställen: digitalt på sociala medier och hemsidor, och fysiskt på arenan. Vi har identifierat behovet att sammanföra dem och erbjuda alla en lika nära och spännande upplevelse av sporten, säger Peter Hermodsson, Klubbdirektör på Mora IK.

Kameror från alla vinklar

Det unika med projektet är att det inte är tekniken som har byggt behovet utan det är supportrarna som har efterfrågat möjligheter att komma närmare sporten, rinken och spelarna. Publiken kommer själv kunna styra ett stort antal kameror som är utplacerade i både arenan och nere på rinken. I appen kan man välja vilken vinkel man vill se i varje situation och till exempel titta på repriser från alla kameror - och allt detta i realtid.

–Jag har själv testat tekniken när vi under en period installerade ett antal testkameror. Det blir helt klart en häftig upplevelse att kunna se varje händelse från alla vinklar och det är enkelt att kolla repriser precis när man själv önskar, säger Hermodsson och fortsätter:

–Vi har verkligen haft tur och varit på rätt plats i rätt tid. För Mora IK:s del innebär inte detta några egentliga kostnader utan vi upplåter vår arena mot att vi får hela produkten utvecklad och tekniken installerad.

Slutkonsumenten, det vill säga Mora IK:s publik och samarbetspartners kommer erbjudas en helt unik möjlighet med den här appen som inte bara bjuder på livekameror, spel, information, beställningar on demand och statistik under själva matchen utan är fylld med allt en supporter kan önska sig både före, under och efter matchen.

Projektet går ut på att bygga såväl den digitala plattformen som en smart arena på plats i Mora: Smidjegrav blir en uppkopplad smart demo-arena och först ut i världen med att nyttja den patenterade tekniken. Det blir en samlingsplats där tekniken kan demonstreras för andra klubbar i världen. Att utöka upplevelsen med gameifiering och smarta arenor är en trend världen över, där Tottenham Hotspur Stadium är ett av exemplen där liknande Aruba-teknologi nyttjas.

Ett av målen med den digitala plattformen är att locka fler supportrar i alla åldrar till arenan för att ta del av live-känslan på plats och kombinera den med innovativa och smarta upplevelser via appen. Med hjälp av målgruppsanalys har Mora IK och deras supportrar bidragit med kunskap och input om vad som behövs för att uppnå äkta kundvärde. Tekniken i arenan är redan under installation och kommer att testas under första kvartalet 2022.

Kenny Åström